Serikin's

Permohonan Online Ke Sekolah Berasrama Penuh Tingkatan 1 Dan Tingkatan 4 Sesi 2014

Jumaat, 20 September 2013

Baikpulih Engine proton iswara Seperti yang Asal


Ini adalah Entri di ambil dari wordpress Matecmat


DSC_0522DSC_0530DSC_0538DSC_0539DSC_0561DSC_0560DSC_0571DSC_0570DSC_0649



Assalamualaikum
Dalam psot ini sy nak menceritakan perjalanan overhaul dan restore engine proton iswara 1.5 carburattor,project ini adalah atas permintaan special dari seorang pengunjung blog saya dan juga custumer saya pada saat ini,berikut adalah keadaan engine dan ada sedikit part yang sy dah bukakan:
DSC_0522
DSC_0530
ini adalah dua gambar di dalam engine dan engine pada masa di dalam kereta beserta keadaan nya sekali mari kita lihat gambar seterusnya
DSC_0538
DSC_0539
ini adalah keadaan engine block lepas di barai, dan juga piston yang gambar di atas
DSC_0561
DSC_0560
piston dan engine block dah pun di bersihkan sebersih bersih seakan baru,dalam gambar ini crank shaft dan main bearing sudah nak di pasang,
DSC_0571
DSC_0570
seterusnya gambar akan di upload dalam masa terdekat ini

sekarang gearbox pulak punyer  part
DSC_0649

ini adalah gearbox nya yang sudah siap di bersihkan dan sedia untuk di pasang semula.
DSC_0651gearbox dah pun hampir siap
19 CommentsComment by Zulkifli Abd Halim on 18/07/2013 1:17 am
  1. Cun…..
  2. salam…nak tanya ngan bro pomen…saya guna pesona medium line thn kuar 2008…wat sementara waktu ni servis dan mnyk hitam saya tkr xikut mileage kalo dlm sebulan tu ada 2 kali long travel saya mesti tukar dan kalo dah sampai wktu servis pun tukar gak…akhir2 ni saya perasan macam ada kebocoran minyak hitam kat enjin dan enjin kereta berbau hangit. pada pendapat bro pomen camne?
    • wasalam
      bau hangit tu kene kesan dulu dekat mane?baru kita akan tahu ape kene buat,,,lambat servis keter akan buat kan jangka hayat engine merosot atau pun pendek umur.jd jng kerana kita nak jimat 100 ringgit untuk servis kereta nanti kene belanja ribu2 untuk betulkan engine.dan satu lagi pembentukan carbon akan cepat berlaku jika lambat2 servis keter.jenuh sy kami nak mengonyoh bila overhaul engine hehehe.
  3. Salam,
    Saya pakai iswara auto 1.5 3 speed yang dah hilang pick-up, jerking dan tentunya kuat makan minyak. Sokla:
    1. Adakah top overhaul dpt pulihkan kuasa pick-up dan jerking walaupun dah adjust timing – brp kos?
    2. Bolehkah upgrade kpd 4 speed (GB mitsu) – brp kos?
    TQ
    • 1.top overhaul minimum 800.00 jika valve guide kene tukar kos naik dalam 200 lg
      2.upgrade 4 speed kene tukar engine sekali yakni pakai engine wira 1.6 atau pun 4g 91 injection.
  4. Assalam tuan….mintak anggaran harga untuk waja 4g18 klu buat top overhaul,overhaul n restore.tq
  5. salam mat..nak tanya..toyota ipsum…mudah tak sparepart n baiki?dan dari segi kejimatan minyak cne ye,,,
    • wasalam ipsum sama je engine dng caldina,alfard,estima,harier,RAV4 semua kete ni pakai jenis engine yg sama 2az FE 2.4 timing chain vvti.spare part engine suspension tak la mahal sngt lebih kurang macam pakai kereta yg sy sebutkan td,minyak jimat.acceleration bagus,pemanduan selesa.
  6. Slm.kerete sy selalu semput kalau jln jauh.(timing jd rendah.)enjin mcm nk mati.kereta iswara 1.3 karburator.minta pndgan motec mat
    • mungkin plug dah tak elok dan kene setting cikit ignition timing dng minyak dng angin
  7. Salam bro…Gen 2 1.6 (A) kwn wat hal..air mancut ikt head…cek minyak itam ok…cntik lagi…tp air kat radiator kering tp kat spare tank 2 ad air lagi…skarang kete da ta boleh start langsung..kwn nk tnya kalo da mcm 2 skt nyer bagus wat top overhaul @ full overhaul tuan?n bpe kos?
    • wasalam tukar gasket head aje,tp sebeleum tu pastikan head tak bengkok
  8. salam bro …. tumpang tanya wiring full kerata iswara brpe…
    sebab kadand2 bateri tak masuk cas …. air cond tak jalan
    lampu mati ….
    • wasalam kalau full wiring dari A to Z kos 3K
  9. Assalamulaikum…
    Tuan saya berminat untuk tahu tentang mekanisma kereta tapi tak punya pengetahuan.Saya cadang nak buat repair kereta wira 1.5 auto injection (top overhaul atau sepatutnya) pada tuan tapi saya nak ikut sama lihat kalau dibenarkan tolong sama buat macamana keadahnya tanpa caj sebab melihat hasil yang dipaparkan saya amat tertarik dan bukan untuk curi ilmu tapi sekadar pengetahuan dan minat.
    Harap dapat maklumbalas dari tuan tentang niat saya.Namun saya tetap berminat untuk menghantar pembaikan pada tuan bila ada cuti kelak..saya akan call dahulu bagi booking atau keterangan masa tuan.
    • waalaikum salam
      tuan
      sy boleh membenarkan tuan ikut serta membaik pulih kereta tuan sendiri,tp kos workmanship terhadap saya tetap la sama saya akan caj. macam custumer2 yang lain seperti biasa juga.dan saya akan berikan ilmu untuk tuan pada apa sahaja yang akan di buat pada masa itu.insya allah,
      • Tuan,
        Terima kasih dan saya sedia maklum tentang hal tersebut kerana ia adalah punca rezeki tuan, saya pun hanya sekadar ingin tahu dan tak banyak yang boleh ditolong.Barangkali lebih hanya untuk bertanya semasa baik-pulih.
        Cadangan saya adalah penghujung bulan Dec 2013 ini saya bercadang untuk baiki kerana bagi habiskan cuti tahunan yang ada.
        Adakah waktu tersebut kebiasaannya padat?
  10. Assalamulaikum… sya nak tnya kereta kancil sya sudah mula makan minyak hitam. jdi sya perlu melakukan top overhaul atau general overhaul ??
    • wasalam buka engine dulu baru tahu jika boor cantek lagi cukup dng buat top,jika block dah makan kene overhaul

Tiada ulasan:

Catat Ulasan